Reset Setting Change contrast to brightChange contrast to originalChange contrast to darkChange to thin layoutChange to default layoutChange to wide layoutChange font size to lower sizeChange font size to original sizeChange font size to large size
T
T
T
T
T
T
w3c RAKYAT | WARGA | OWA 1GOVUC
jata     mei2018
faq hubungi aduan peta laman
Soalan Lazim Hubungi Kami Aduan dan Maklum Balas Peta Laman


youtube

facebook

twitter

instagram
 

Bahagian Khidmat Pengurusan


Bhg/Unit di KPKT

 
BKP
 

| Visi | Misi | Objektif | Fungsi | Piagam Pelanggan | Carta Organisasi | Alamat Surat-Menyurat |



Visi
Untuk Menjadi Pemudahcara dan Memberi Perkhidmatan Khidmat Pengurusan Terbaik Ke Arah Mencapai Teras-teras Utama Kementerian
 

| ke atas |


Misi
Menjadi Bahagian Yang Terunggul, Berintergriti, Berwibawa dan Cemerlang Dalam Memberi Perkhidmatan Khidmat Pengurusan Kepada Semua Jabatan dan Bahagian Di Kementerian.
 

| ke atas |


Objektif
Bahagian Khidmat Pengurusan bertanggungjawab menyediakan khidmat sokongan dari segi Pentadbiran Am, Pengurusan Aset dan Stor, Hal Ehwal Keselamatan Fizikal, Dokumen dan Individu, Protokol dan Percetakan serta Pengurusan Kenderaan Kementerian yang berkesan bagi memastikan objektif Kementerian tercapai dengan jayanya seperti berikut :-
   
pointer_purple Memastikan pengurusan pentadbiran Kementerian meliputi pejabat anggota pentadbiran dan pengurusan tertinggi berdasarkan kepada peraturan-peraturan yang ditetapkan;
pointer_purple Memastikan Pengurusan rekod kerajaan di Kementerian mengikut peraturan dan piawaian yang sedang berkuatkuasa.
pointer_purple Memastikan tahap keselamatan fizikal, dokumen dan individu di Kementerian dipertingkatkan dan dimantapkan dari masa ke semasa;
pointer_purple Memastikan pengurusan kenderaan mematuhi peraturan yang sedang berkuat kuasa.
pointer_purple Memastikan pengurusan aset dan stor dilaksanakan selaras dengan peruntukan undang-undang dan peraturan yang telah ditetapkan;
pointer_purple Menyelaras pengurusan protokol majlis-majlis rasmi Kementerian dan mendokumentasikannya untuk panduan dan rujukan; dan
pointer_purple memasti dan melahirkan Pegawai dan Kakitangan yang mempunyai kekuatan rohani, akhlak, intelektual, material, mampu berdikari, berdaya saing, melihat kebudayaan, inovatif serta cekap menangani cabaran semasa secara bijaksana, rasional, raktikal dan damai.
 

| ke atas |


Fungsi
 
pointer_purple Unit Pentadbiran dan Pengurusan Rekod
 
pointer_purple   Mengurus aktiviti pengurusan rekod di Kementerian.
pointer_purple    Menyelaras Digital Document Management System (DDMS2.0).
pointer_purple   Menyelaras pengurusan ruang pejabat Kementerian.
pointer_purple   Menyelaras pengurusan keselamatan di Kementerian dari aspek fizikal, dokumen dan individu.
pointer_purple   Mengurus Kereta Rasmi Jawatan dan Kenderaan Jabatan di Kementerian.
     
   
pointer_purple
 

Unit Acara, Protokol dan Penerbitan

 
pointer_purple




 
Membantu menyelaras hal-ehwal percetakan:
- Kad Jemputan Anggota Pentadbiran dan Pengurusan Tertinggi
- Letterhead Kementerian
- Buku-buku program aktiviti Kementerian
- Banner / Bunting / Backdrop / Poster
pointer_purple




 
Menyelaras hal ehwal program / aktiviti dengan Kementerian-Kementerian lain:
- Perhimpunan Hari Pekerja
- Sambutan Hari Merdeka
- Perhimpunan Maulidur Rasul
- Perhimpunan Maal Hijrah
pointer_purple


 
Menyelaras hal ehwal program / aktiviti Kementerian
- Perhimpunan bulanan
- Majlis-Majlis Rasmi Kementerian
pointer_purple



 
Menguruskan hal ehwal protokol Kementerian
- Pegawai Protokol Kementerian
-

Pegawai Perhubungan Kementerian bagi hal ehwal melibatkan urusan protokol dengan Bahagian Istiadat Dan Urus Setia Persidangan Antarabangsa,Jabatan Perdana Menteri.

pointer_purple


 
Mengawalselia perancangan, pembangunan dan perolehan
- Perpustakaan Kementerian
- Hadiah / cenderamata Kementerian
pointer_purple



 
Mengawalselia hal ehwal pengurusan majlis / mesyuarat
- Keperluan audio / visual
- Menyelaras kebersihan / keceriaan / penyelenggaraan dan jadual penggunaan bilik-bilik mesyuarat Kementerian.
pointer_purple



 
Merekabentuk
- Buku aturcara
- Buku-buku / Kertas Kerja / Kertas Persidangan / Kertas Seminar
- Banner / Bunting / Backdrop / Poster dan Papan Tanda
   
pointer_purple
 

Unit Pengurusan Aset dan Stor

 
pointer_purple


 

Memantau dan menyelaras Pengurusan Aset Alih, Aset Hidup, Aset Tak Ketara dan Stor Kerajaan selaras dengan Pekeliling Perbendaharaan Malaysia AM : Pengurusan Aset dan peruntukan undang-undang serta peraturan lain yang telah ditetapkan.

   
pointer_purple Unit Inovasi
   
  Kualiti
 
- Merancang dan memantau Pensijilan MS ISO 9001:2015 (Pengurusan Kualiti) dan Pensijilan MS 1900:2014 (Pengurusan Kualiti - Perspektif Islam)
- Merancang dan memantau Semakan Semula dan Laporan Bulanan Piagam Pelanggan.
- Merancang dan memantau Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan Luar KPKT.
- Merancang dan memantau Pelaksanaan Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA).
- Memantau dan menyelaras Penarafan Indeks Star Rating KPKT oleh MAMPU.
   
  Inovasi
 
- Menyelaras pelaksanaan dan pembudayaan inovasi di peringkat Kementerian dan Jabatan.
- Merancang dan memantau Pensijilan MS ISO 9001:2015 (Pengurusan Kualiti) dan Pensijilan MS 1900:2014 (Pengurusan Kualiti - Perspektif Islam) di peringkat Kementerian.
- Memantau pelaksanaan Ekosistem Kondusif Sektor Awam di peringkat Kementerian dan Jabatan.
- Memantau dan menyelaras Penarafan Indeks Star Rating KPKT oleh MAMPU.
- Merancang dan memantau Semakan Semula dan Laporan Bulanan Piagam Pelanggan.
- Merancang dan memantau Laporan Kajian Kepuasan Pelanggan Luar KPKT.
 

| ke atas |


Piagam Pelanggan
   

1.

Menerima, melulus dan merekod tempahan bilik mesyuarat dalam tempoh lima (5) minit.

2.

Memastikan keperluan / persiapan bilik mesyuarat yang ditempah siap sedia untuk digunakan sekurang-kurangnya 30 minit sebelum mesyuarat berlangsung.

3.

Memastikan maklumbalas permohonan penggunaan kenderaan diberi dalam tempoh satu (1) hari bekerja.

4.

Memproses dan merekodkan permohonan pinjaman bahan rujukan perpustakaan dalam tempoh lima (5) minit.

5.

Memproses pembukaan dan pendaftaran fail baru dalam tempoh satu (1) hari bekerja dari tarikh permohonan.

6.

Memastikan edaran dan penawanan surat menggunakan Digital Document Management System (DDMS) dibuat dalam tempoh satu (1) hari bekerja dari tarikh terima.

7. Menyelaras pemeriksaan Aset Kerajaan sekali (1) setahun selaras dengan Pekeliling Perbendaharaan Malaysia AM : Pengurusan Aset.
8. Menyelaras pemeriksaan dan verifikasi stok di Stor Utama sekali (1) setahun selaras dengan Pekeliling Perbendaharaan Malaysia AM : Pengurusan Aset.
9. Menyediakan dan Mengemukakan Laporan Eksekutif Pengurusan Aset Kerajaan kepada Perbendaharaan Malaysia sebelum 15 Mac tahun berikutnya.
10. Mengurusetia Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aset Kerajaan (JKPAK) peringkat Kementerian mengikut suku tahunan.
   

| ke atas |


Carta Organisasi

Sila klik Carta Organisasi Bahagian Khidmat Pengurusan.

 
 

| ke atas |


 
 
Alamat Surat - Menyurat

BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN 
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Aras 16, No. 51, Persiaran Perdana, Presint 4, 
62100, Putrajaya, Malaysia.

Kemaskini pada 2019-09-03 09:34:35 daripada Administrator

  •  
  • Email this page
  • 31948
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
No.51, Persiaran Perdana, Presint 4, 62100, Putrajaya
Tel: 03-8000 8000    Faks: 03 -8891 5557
 
Tarikh Kemaskini : 12-12-2019 Jumlah Pelawat : 5733114
Hakcipta Terpelihara @ KPKT
Paparan terbaik skrin beresolusi 1024x768 piksel menggunakan
browser Mozila Firefox atau Chrome versi terkini
Statistik Pelawat
Hari ini
Bulan ini
Jumlah pelawat
Hari Ini301 Minggu Ini9521 Jumlah Pelawat5733114