Menjadikan aktiviti Unit Audit Dalam sebagai penyumbang ke arah kecemerlangan pengurusan kewangan dan akauntabiliti Kementerian
|
|
Melaksanakan pengauditan secara profesional dan bebas serta mengemukakan laporan seimbang kepada Ketua Setiausaha ke arah meningkatkan akauntabiliti Kementerian
|
|
Membantu Kementerian mencapai matlamat dengan menilai dan menentukan keberkesanan semua proses kawalan dan tadbir urus melalui pendekatan yang sistematik dan berdisiplin
|
|
Fungsi-fungsi utama Unit Audit Dalam, Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan ialah :
|
Mengkaji kebolehpercayaan dan keberkesanan sistem kewangan serta kawalan dalaman organisasi;
|
|
Mengkaji aktiviti organisasi diuruskan secara berhemat, cekap dan berkesan;
|
|
Mengkaji tahap pematuhan kepada segala dasar, undang-undang, peraturan dan arahan yang berkuat kuasa;
|
|
Mengkaji aset dan kepentingan organisasi dilindungi dari segi kehilangan, penipuan dan penyelewengan;
|
|
Memberi nasihat/pandangan mengenai kawalan dalaman terhadap semua sistem termasuk sistem ICT;
|
|
Melaporkan kepada Ketua Setiausaha Kementerian hasil pengauditan dan mengambil tindakan susulan terhadap perkara yang dibangkitkan;
|
|
Menyediakan Rancangan Tahunan Audit Dalam dan Laporan Tahunan Audit Dalam untuk kelulusan Ketua Setiausaha Kementerian;
|
|
Membentangkan Laporan Audit Dalam di Mesyuarat Jawatankuasa Audit.
|
|
1. |
Mengemukakan Laporan Tahunan Audit Dalam kepada Perbendaharaan Malaysia sebelum atau pada 31 Mac tahun berikutnya.
|
2. |
Menyediakan Laporan Audit kepada Ketua Setiausaha dalam tempoh 2 bulan setelah menerima maklum balas terakhir daripada Auditi.
|
3. |
Mengurus setia Mesyuarat Jawatankuasa Audit KPKT setiap suku tahun (4 kali setahun).
|
|
Alamat Surat - Menyurat |
Unit Audit Dalam,
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan,
Aras 19, No. 51, Persiaran Perdana, Presint 4,
62100, Putrajaya, Malaysia.
|
Kemaskini pada 2024-02-16 16:38:23 daripada Administrator