Tetapan Semula Menukar kontras kepada cerahMenukar kontras kepada asalMenukar kontras kepada gelapKecilkan size fontKembalikan saiz font kepada asalMemperbesarkan saiz font
    T
    T
    T
    T
    T
    T
w3c
logo-kpkt
Laman Web Rasmi

KEMENTERIAN PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN

www.kpkt.gov.my

faq-img

Soalan
Lazim

gap-line

hubungi-kami

Hubungi
Kami

gap-line

maklumbalas

Aduan &
MaklumBalas

gap-line

peta-laman

Peta
Laman

Unit Integriti

| Visi | Misi | Objektif  | Fungsi | Piagam Pelanggan | Carta Organisasi | Alamat Surat-menyurat |

 

Visi

Mewujudkan budaya kerja unggul dengan ciri-ciri moral dan etika yang kukuh serta berintegriti di kalangan penjawat awam KPKT

Misi
Merancang, menyelaras dan menguruskan hal-hal berkaitan integriti dan tatatertib di KPKT berdasarkan prinsip integriti serta akauntabiliti

Objektif
Meningkatkan integriti penjawat awam di KPKT melalui pelaksanaan program-program pengukuhan, pemantauan, pengurusan aduan berkaitan salahlaku/jenayah dan pengurusan tatatertib yang berkesan.
 

Fungsi
pointer  red Tadbir Urus
  Memastikan tadbir urus yang terbaik dilaksanakan;
pointer  red Pengukuhan Integriti
  Memastikan pembudayaan, penginstitusian dan pelaksanaan integriti dalam orgnisasi;
pointer  red Pengesan dan Pengesahan
 
pointer_purple

Mengesan dan mengesahkan aduan salahlaku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi serta memastikan tindakan susulan yang sewajarnya diambil; dan

pointer_purple

Melaporkan salahlaku jenayah kepada agensi penguatkuasaan yang bertanggungjawab;

pointer  red Pengurusan Aduan
  Menerima dan mengambil tindakan ke atas semua aduan/maklumat mengenai salahlaku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi;
pointer  red Pematuhan
  Memastikan pematuhan terhadap undang-undang dan peraturan yang berkuatkuasa; dan
pointer  red Tatatertib
  Melaksanakan fungsi urus setia Lembaga Tatatertib.

Piagam Pelanggan
1.
 
Kes tatatertib biasa diselesaikan dalam tempoh empat (4) bulan dari tarikh surat pertuduhan diterima oleh pegawai.
 
2.

 
Surat kelulusan permohonan kebenaran bagi memohon dan memiliki tanah kerajaan dikemukakan dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh permohonan lengkap di terima.
 
3.

 
Tindakan terhadap aduan salahlaku diputuskan melalui Jawatankuasa Menilai Maklumat dalam tempoh empat (4) hari bekerja selepas aduan diterima.
 

Carta Organisasi

Klik  Carta Organisasi Unit Integriti

 Alamat Surat - Menyurat

Unit Integriti
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
Aras 12, No. 51, Persiaran Perdana,
Presint 4, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62100 Putrajaya.

No. Telefon  : 03-8891 5202
Emel  : integritikpkt@kpkt.gov.my / aduanintegriti@kpkt.gov.my

Kemaskini pada 2021-08-21 15:38:53 daripada Administrator

  •  
  • Print
  • Email this page